Scriitor clasic rus de formaţiune iluministă, Antioh  Cantemir a îmbinat în chip armonios tradiţiile înţelepciunii antichităţii  cu rigorile şi necesităţile gândirii artistice europene moderne,  în primul rând cu cele ale culturii şi literaturii franceze. Fiul  mezin al marelui nostru compatriot, cărturar, filosof şi scriitor  – Dimitrie Cantemir – Antioh s-a format ca personalitate într-un  mediu cultural-spiritual polivalent, alimentându-se din surse de sorginte  atât naţionale, cât şi universale. Lumina şi cunoaşterea prin  ştiinţă a lumii ce ne înconjoară, dar şi a eului nostru interior  – au constituit repere fundamentale ale creaţiei artistice antiohcantemiriene,  care, în firea lucrurilor, s-a dovedit a fi unul dintre cei mai activi  şi consecvenţi susţinători ai reformelor radicale întreprinse de  ţarul Petru I în toate domeniile vieţii politice, sociale, spirituale  ale Rusiei din prima jumătate a secolului al XVIII-lea. Satira, fabula,  epopeea, epigrama, epistola sunt genurile literare preferate de poetul  Antioh Cantemir, satira situându-se însă  pe primul loc. „Satira, - sublinia scriitorul, - nu este altceva decât  un zel lăudabil împotriva prostiei, a viciilor şi a necuviinţei  şi cine vrea să scrie aşa ceva, trebuie să posede multă înţelepciune,  dragoste de justiţie şi adevăr, înclinare spre virtute, dragoste  pentru semenii săi şi în special cunoaşterea propriei lui persoane.”   

  Începutul "Satirei a II-a", manuscris
 
    Dintre cele 9 creaţii de  acest gen vom remarca primele cinci, scrise în Rusia până la 1731: Satira I. Minţii mele. Asupra  hulitorilor învăţăturii (1729); Satira a II-a. Filaret şi Evgheni.  Asupra zavistiei şi trufiei nobililor cu rele năravuri (1729); Satira a III. Către episcopul  Novgorodului. Despre felurimea patemelor omeneşti (1730); Satira a  IV.  Către  muză. Asupra primejdiei scrierilor satirice (1731); Satira a V-a. Satir şi Parierg.  Asupra relelor moravuri omeneşti îndeobşte. Fabulele (în  total cinci), respectând cerinţele  calapodului, sunt intitulate precum urmează: „Focul şi idolul de ceară”,  „Matca albinelor şi şarpele”, „Uliul, Păunul şi Bufniţa”,  „Cămila şi Vulpea”, „Şoarecele de acasă şi şoarecele de  câmp”, „Cintezoiul şi Botgrosul”.

  Foaia de titlu a manuscrisului "Satirelor" lui Antioh Cantemir
 
    De pe poziţiile unui adevărat moralist şi povăţuitor,  Antioh Cantemir se declară adept hotărât al propăşirii culturii  şi ştiinţei, detaşându-se categoric de barbarie şi întuneric,  calităţi moştenite evident de la tatăl său marele umanist Dimitrie  Cantemir. Autorul Satirelor cultivă o critică  morală şi socială adresată viciilor respective, şi nu critica la  persoană ce ar afecta onoarea şi demnitatea acesteia. Inspirate în  bună parte din opera unor reprezentanţi de frunte ai literaturii antice  sau clasiciste cum sunt Persiu Juvenal, Horaţiu Boileau, Antioh Cantemir  apelează la detaliu şi interpretări ce ţin de esenţa lucrurilor,  când vine vorba de realităţile timpului istoric concret pe care îl  reflectă şi asupra căruia îşi concentrează toate eforturile intelectuale.
    Prima ediţie a Satirelor lui Antioh Cantemir  în traducere franceză de Octavio Guasco, apare în 1749, la Londra.  

  Foaia de titlu a primei ediţii a satirelor lui Antioh Cantemir în limba franceză, 1749
 
    Urmează apoi reluarea acestei ediţii în 1750, de traducerea germană  din 1752, şi abia în 1766 ediţia rusă a lui J.S.Barkov, marcată  de o serie de inexactităţi. 
    
  Foaia de titlu a primei ediţii a satirelor lui Antioh Cantemir în limba rusă, 1762
 
    În spaţiul nostru, adică  la baştina de origine a lui Antioh Cantemir, scrierile sale apar pentru  prima dată în 1844, adică exact după un secol de la trecerea autorului  lor în eternitate, în traducerea cunoscuţilor scriitori moldoveni  Alexandru Donici şi Constantin Negruzzi. „Satire şi alte poetice compuneri  de prinţul Antioh Cantemir”  a fost întâmpinată cu  mult entuziasm şi afecţiune de către intelectualitatea moldo-română  din dreapta Prutului. 

  Foaia de titlu a primei ediţii a satirelor lui Antioh Cantemir în limba română, 1844
 
    O amplă prezentare şi un adevărat elogiu satirelor  cantemiriene face, cu ocazia apariţiei volumului, în paginile revistei  Propăşirea din 13 iulie  1844, Vasile Alecsandri. În 1858 apare a doua ediţie a acestui volum. Satirele lui Antioh Cantemir  au servit, de rând cu altele, drept un imbold puternic pentru afirmarea  satirei în toate genurile literaturii noastre naţionale şi, în primul  rând, în dramaturgie. Comedia, farsa, vodevilul, sceneta improvizată  ş.a. au aflat în opera lui Antioh Cantemir un aliat şi un sprijin  de nădejde. Chiar cântecele comice ale lui Vasile Alecsandri par să-şi  aibă începuturile în autocaracterizările ingenioase ale personajelor  negative din vestitele satire cantemirene.